torsdag 25. mars 2010

Kommentar

Hei!

Legger ut denne kommentaren, med svar, i tilfelle det er flere som misforsto mitt innlegg om Chile og jordskjelvet. (obs obs: holder på å skrive rapport fra hjelpeaksjonen, kommer snart. Beklager sterkt at jeg er så udugelig og treig.)

Hei Alvina!

Jeg synes det er bra du skriver hvordan du opplevde jordskjelvet. Det hjelper "å få ut" redselen/frustrasjonen, som det er naturlig at vi blir sittende med. Men samtidig kan jeg ikke dy meg for å si at du svartmaler litt. Hvem er jeg? Jo, jeg er en norsk kvinne, bodd i Chile i snart 16 år, og har opplevd mange sterke "temblorer", rystelser. Jordrystelse er ordet. Jeg bor for øvrig i 11 etasje, og jeg kan love deg at det rystet forferdelig. Men det gikk bra, bare noen få materielle skader, som er lite vesentlig i en slik sammenheng. Når jeg skriver at du svartmaler, mener jeg det du skriver om hjelpen. Det er klart det tok litt tid, men kjære deg, jeg går ut i fra at du følger med på nyheter og har vært ute i gatene her i hovedstaden, og det er da allerede sendt tonnevis med hjelp, både fra regjeringen, naboland, Usa og ikke minst fra den solidariske chilenske befolkningen.

Men det er flott at dere også vil hjelpe. All hjelp trengs!

Den andre delen, det høres jo ut som om det er bare kjeltringer i Chile! På alle de årene jeg har bodd her, har jeg vært i Bella Vista mange ganger, og i mange andre "skumle" områder også. Jeg har enda tilgode å se ran etc. Selvfølgelig finnes det her også, som i alle andre land. Til å ha over 6 millioner innbyggere i hovedstaden, vil jeg si det er lite kriminalitet her. Faktisk er jeg mere redd for å ferdes i Oslo sentrum om sommeren om kvelden/natta, hvor jeg er hver sommer.Selvfølgelig forstår jeg deg. Del gjerne dine opplevelser om jordskjelvet med alle. Forøvrig var det tsunamien som gjorde de største ødeleggelser. Men ikke skrem folk fra å reise på ferie til et fantastisk flott land, med hjelpsomme og hyggelige innbyggere!

Mañana, mañana (i morgen i morgen) som du skriver. Min oppfatning er at det er herlig med et folkeslag som ikke stresser opp gud og hvermann. Og faktisk får de utrettet utrolig mye. Men du har kanskje ikke sett det enda?

Og et tips til alle som kommer hit, regel en: lær hva man skal gjøre og hvordan man skal oppføre seg i tilfelle det blir et jordskjelv.

Jeg ønsker deg en fortsatt flott tur!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar