onsdag 3. mars 2010

Vil du vaere med aa hjelpe ofrene i Soer-Chile som ble hardest rammet av jordskjelvet?

Hei alle sammen!

Etter alt det fryktelige som har skjedd i Chile, er det paa tide aa gjore noe. Jeg kan ikke sitte her og se paa at folk doer 5 timer unna oss fordi hjelpen ikke kommer tidsnok. Chile er et tregt land, alt tar tusen aar, og jeg har vendt meg til det. Men naa i en krisesituasjon passer det meget daarlig med "mañana, mañana". Det er ville tilstander, folk har begynt aa rane butikker som er stengt pga mangel paa strom for aa faa tak i mat.

Min kusine, Paulina, jobber iherdig for aa faa tak i mat, klaer og alt som kan vaere nyttig, for aa sende det med en lastebil som drar soerover paa lordag. Tante kom med den geniale ideen at jeg kunne hore med folk hjemme om det er noen som vil vaere med aa bidra ved aa sende meg penger, som jeg tar ut, og kjoper ting for. Saalangt er prosessen godt i gang, mange har allerede satt over penger og ordet spres rundt. Jeg og Paulina skal selv vaere med sorover og hjelpe til, og paa den maaten forsikre at pengene kommer dit de skal. Vi prover aa faa tak i politieskorte, jo mer vi tar med oss soerover, jo stoerre sannsynlighet er det at de blir med oss. Men vi drar uansett. Man kan ikke tenke paa sin egen sikkerhet, naar det er saa mange som lider. Hvis alle tenker saann, skjer det ingenting. En venn av Paulina hadde kjort en lastebil soerover, og det hadde gaatt bra, han sa det var rolige forhold der nede.

Vi skal rett til en liten landsby ved sjoen som heter Iloca, hvor tsunamien tok med seg hele landsbyen. Folk er uten hus og har ingenting. Vi vil ikke levere fra oss ting til organisasjoner og lignende, for de fungerer daarlig her nede og man vet ikke om hjelpen faktisk kommer frem. Ting blir staaende der, og det har vi ikke tid til. Derfor er det mange som drar paa eget initiativ og hjelper til, saann at man kan garantere at hjelpen kommer frem.

Vi skal ta med oss klaer, tepper, toalettpapir, mat, drikke, bleier, melk til barna; altsaa alt de trenger for aa overleve. Det er en stor lastebil, og den skal fylles opp! Om du vil vaere med aa hjelpe til, vaer saa snill og sett over penger paa konto: 9722 17 76740, som er min personlige konto. Jeg vil personlig ta ut hvert eneste ore som kommer inn og kjope inn alt vi trenger. Det er mange som har satt inn, man trenger ikke sette inn mye om man har lite penger, alle monner drar!! Spre ordet videre til saa mange som du orker!
Jeg blir i Chile frem til fredag den 12. februar, jeg maa ha penger paa konto innen neste torsdag, saann at jeg kan ta de ut og gi de til kusinen min som sender en ny lastebil. Det er altsaa siste frist. Men det haster med hjelp, saa jeg hadde blitt veldig glad om de som har mulighet setter over med en gang, saann at det kommer med forste lastebil naa paa lordag.

Det er utrolig for meg aa kunne bruke meg selv som en kanal gjennom Norge og Chile, og paa den maaten hjelpe til sammen! Jeg er evig takknemlig til de som er med aa stotter oss, det er utrolig viktig!! Jeg skal holde alle oppdatert via bloggen om hva vi driver med, hvor mye penger som kommer inn, hva vi kjoper og om turen paa lordag. Kontakt meg paa facebook eller via mail om det er noen sporsmaal! Mail: alvina_jk@hotmail.com


Bilde fra Iloca, landsbyen vi skal hjelpe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar